Шановні власники транспортних засобів!

         У зв’язку з прийнятими змiнами та доповненнями до п. 15 в редакцii Постанови КМУ № 599 вiд 13.06.202З р. до Постанови КМУ № 1388, ГСЦ МВС Україи надiслав розпорядження, за яким громадяни, що володiють транспортними засобами на пiдставi нотарiально посвiдченого доручення, з вiдсутнiми iдентифiкацiйними номерами, у разi звернення до ГСЦ щодо надання Висновку (Дозволу) про присвоення та нанесення спецiального iндивiдуального iдентифiкацiйного номера, зобов’язанi в якості заявника залучати до цiєї процедури власника ТЗ, який зазначений в реестрацiйних документах

 

Прийом документів ТСЦ з питань присвоення та нанесення спецiальних iндивiдуальних iдентифiкацiйних нoмepiв на безномерних ТЗ за заявою третіх осiб за нотарiально посвiдченим дорученням – призупинено

 

Особи, якi володiютъ успадкованими безномерними транспортними засобами, мають право звертатись із заявами до ГСЦ з питанъ присвоення та нанесення спецiального iндивiдуального iдентифiкацiйного номера на загальних підставах

        

Суцільне дослідження (огляд) ідентифікаційних номерів ТЗ на предмет встановлення їх дійсності – відмінено

 

Обов’язкове дослідження, як зазначено в абзаці п’ятому названої Постанови, проводиться лише у випадках «… першої державної реєстрації транспортних засобів, що були в експлуатації за кордоном» та  в інших, зазначених в Постанові випадках

 

Транспортні засоби, які мали одну і більше реєстрацій в Україні, обов’язковому експертному дослідженю не підлягають

 

В абзаці другому Постанови зазначено, що експертне дослідження ідентифікаційних номерів ТЗ, яке передує державній реєстрації (перереєстрації), знятю з обліку ТЗ може проводитись виключно за бажанням його власника

 

Транспортним засобам, у реєстраційних документах яких відсутня інформація щодо ідентифікаційних номерів кузова, шасі (рами), зареєстрованим до 18 жовтня 2006 р., протягом двох років з дня набрання чинності постановою КМУ від 10 вересня 2022 р. № 1019 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань державної реєстрації транспортних засобів, допуску громадян до керування транспортними засобами», а зареєстрованим на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України – протягом двох років з дня припинення або скасування воєнного стану на відповідній території, присвоюються та наносяться на них спеціальні індивідуальні номери на підставі заяви особи, за якою такий транспортний засіб був зареєстрований, з подальшою перереєстрацією такого транспортного засобу в порядку, установленому цим Порядком

 

У разі коли протягом зазначених строків таким транспортним засобам не буде присвоєно, не нанесено на них спеціальні індивідуальні номери та не здійснено їх перереєстрацію – такі транспортні засоби вважаються незареєстрованими на території України

 

В порядку інформування власників ТЗ слід зазначити, що виявлення працівниками дорожної поліції кримінальних ознак зміни ідентифікаційного номера, або виявлення факту його пошкодження (унеможливлення візуалізації знаків) – є прямою підставою для затримання ТЗ з подальшим обов’язковим проведенням дослідження ідентифікаційного номера на предмет встановлення його дійсності

 

Відповідальність за керування ТЗ з незаконно зміненими ідентифікаційними номерами тепер покладається виключно на його власника зі всіма подальшими наслідками

 

**************************************************************

 

В практиці Бюро «Сантодор» останнього часу почастішали випадки виявлення фактів несанкціонованих втручань у VIN код автомобіля з метою навмисного приховування (маскування) слідів його кримінального  минулого

 

За статистикою роботи Бюро в період з січня 2020 до серпня 2023 року транспортні засоби, які були набуті шляхом оформлення нотаріально посвідченого доручення, в 62,3 % випадків мали підроблені ідентифікаційні номери

 

Враховуючи цю обставину Бюро наполегливо радить автовласникам не ігнорувати доцільність обов’язкової перевірки підібраного для придбання бувшого в користуванні ТЗ на предмет дійсності його ідентифікаційного (VIN) номера, а також відсутність чи наявність слідів маскування об’ємного відновлювального ремонту транспортного засобу після ДТП

Шановні автолюбителі!

Ці документи ніколи і нікому нами не надавались! За змістом, формою, топографією, реквізитами та іншими ознаками вони є підробкою!   

Прохання, в разі необхідності, обов'язково перевіряти будь-які документи, запропоновані від імені НДБСЕ «Сантодор», за телефонами вказаними на сайті Бюро:

(044) 249-86-43,  (044) 249-86-65,  (073) 249-86-43,  (073) 249-86-65

пн. - пт. з 09 до 17.00

    Найкраще рішення перед купівлею автомобіля – ваше звернення до компетентної спеціалізованої експертної установи, працівники якої гарно знаються на комплексному дослідженні транспортних засобів, насамперед їх ідентифікаційних номерів. Таких в Україні не так багато, але вони є.

У разі звернення до Науково-дослідного Бюро судових експертиз «Сантодор» його фахівці допоможуть вам отримати відповіді на основні питання, що мають значення при купівлі автомобіля, а саме:

  • чи дійсно автомобіль зареєстрований на території України, а документи, що супроводжують його, не є підробленими;
  • чи не змінювався ідентифікаційний номер автомобіля і чи є він первинним (заводським);
  • чи немає у пропонованого вам автомобіля кримінального минулого на території України;
  • яка фактична дата виготовлення автомобіля і чи дійсно він не омолоджений із метою підвищення його комерційної привабливості та вартості при продажу;
  • чи не перебуває пропонований вам автомобіль у розшуку як викрадений на території України і за її межами;
  • інші питання, які  для вас можуть бути цікавими.

Нагадуємо: за результатами досліджень складається висновок фахівця встановленого зразка, що видається тільки (безпосередньо) особі, за заявою якої проводилося дослідження. Іншім особам і/чи організаціям ніяка інформація не надається і не озвучується. Згідно чинного законодавства України Бюро зобов’язане надавати інформацію  в разі отримання письмових запитів правоохоронних органів, які мають на це відповідні повноваження.

КОНСУЛЬТАЦІЇ З ПИТАНЬ, ЯКІ ЦІКАВЛЯТЬ АВТОЛЮБИТЕЛІВ

БЮРО НАДАЄ - БЕЗКОШТОВНО!

     На перший погляд, це питання не належить до розряду актуальних. Проте автолюбителям варто знати, що деякі транспортні засоби (Мерседес, БМВ та ін.) не мають у структурі їх ідентифікаційного номера на загально визначеному виробником знакомісці символу, що відображає рік випуску автомобіля. Цю особливість автошахраї нерідко використовують для «омолоджування» авто при його продажі. У практиці не чесного автобізнесу  відомі непоодинокі випадки, коли недосвідченим автолюбителям-початківцям для купівлі пропонуються транспортні засоби із заниженим роком виготовлення. А ця складова суттєво впливає на ринкову вартість авто. У практиці Бюро відомий випадок коли автолюбителю без досвіду продали Мерседес-350 у 124-му кузові, омолоджений на сім років. Куплений автомобіль пройшов професійну передпродажну підготовку і мав бездоганний зовнішній вигляд. Але, знаючи реальний вік авто, при його купівлі можна було б заощадити чималі гроші.

     Багато транспортних засобів в ідентифікаційному номері мають вказівку лише на модельний рік їх виготовлення. Це, як правило,10-й символ VIN. При цьому слід обов’язково зважати на те, що поняття «модельний рік» не відображає дати виготовлення. Так, наприклад, в автомобілів, виготовлених у Південній Кореї (KIA, HYUNDAI), модельний рік починається з 1 березня поточного року. Тобто в автомобілів, виготовлених після 1 березня 2009 р., на 10-й позиції номера VIN  указуватиметься символ, відповідний 2010-му модельному року, а випуск автомобіля датується 1 березня 2009 р. Українським автолюбителям відомі часи коли за законодавством України до митного оформлення і первинної реєстрації допускаються лише ті транспортні засоби, які виготовлені виробником після 1 січня 2010 р. Відповідно до норм законодавства України, що набули чинності з серпня 2016 р., деякі автолюбителі, які не розібралися в цих тонкощах, уже встигли набути собі проблем.

  • Визначення країни походження транспортного засобу
  • Визначення робочого об’єму циліндрів двигуна транспортного засобу та його потужності
  • Визначення календарної дати виготовлення транспортного засобу
  • Визначення спорядженої маси транспортного засобу
  • Визначення екологічного стандарту транспортного засобу Європи за технічними даними заводу виробника
  • Визначення типу двигуна, його потужності та ємності акумуляторної батареї електромобіля

      В Україні експлуатується чимала кількість автомобілів із відміткою у свідоцтві про реєстрацію – «кузов Б/Н», тобто кузов без номера. Безперечно, володіння таким автомобілем, на перший погляд, надає деякі переваги. Наприклад, з’являється можливість періодично, в міру експлуатаційного зносу, заміняти його більш новим, викраденим або нерозмитненим донором, увезеним із-за кордону. Спрощується відновлювальний ремонт і у випадку значного пошкодження ТЗ при ДТП. На цьому, мабуть, й усі переваги. Виїхати за кордон, зняти з обліку і продати такий автомобіль украй проблематично. Є практика передачі (продажу) «безномерників» за нотаріально оформленим так званим генеральним дорученням. Але правовий статус таких автомобілів дуже низький, а їх ринкова вартість у рази поступається повноцінним авто. Згідно із затвердженим МВС Порядком усі реєстраційні операції із транспортними засобами, на яких відсутні ідентифікаційні номери кузова, рами чи шасі, заборонені (крім оформлення спадщини).

В абзаці 2 п. 15 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. № 1388 (зі змінами і доповненнями), а також Постановою КМУ № 1019 від 10 вересня 2022 р. наголошено: «Державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів, крім випадків вибракування їх у цілому, без ідентифікаційного номера або із знищеними, пошкодженими (один чи кілька символів номера візуально не визначаються) чи підробленими (змінено один або кілька символів номера, замінено панель (табличку) або частину панелі (таблички) з номером) ідентифікаційними номерами складових частин (кузова, шасі, рами) - не допускається».

Тому, на наш погляд, для власників безномерних автомобілів єдиний вихід – правовий шлях виведення їх зі статусу «пожиттєвих». МВС України розробило правовий механізм легалізації такого парку автотранспортних засобів за допомогою затвердженої процедури дублювання первинних і нанесення присвоєних спеціальних індивідуальних ідентифікаційних номерів, але з обов’язковим дотриманням чітко встановленого і докладно прописаного в нормативних документах Порядку.

Дублюючий номер – це повторне механічне відтворення (відновлення) на невід’ємних металевих складових частинах кузова (шасі, рами) пошкодженого (знищеного) первинного заводського ідентифікаційного номера транспортного засобу за окремо встановленим МВС України нормативним Порядком.

Спеціальний номер – це механічне нанесення на невід’ємні металеві складові частини кузова (шасі, рами) транспортного засобу присвоєного ГСЦ спеціального індивідуального ідентифікаційного номера  за окремо встановленим  МВС України нормативним Порядком.

Основний перелік підстав, за якими допускається дублювання первинних і нанесення присвоєних спеціальних індивідуальних ідентифікаційних номерів на дорожні транспортні засоби (ДТЗ), згідно із п. 15 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. № 1388 (зі змінами і доповненнями), а також п. 9 Постанови КМУ № 1019 від 10 вересня 2022 р. такий:

  • ДТЗ виробництва СРСР і країн СНД до 2000 р. виготовлення, на яких заводами-виробниками не передбачене нанесення ідентифікаційних номерів на невід’ємних металевих складових частинах кузова (рами, шасі)
  • ДТЗ, самостійно сконструйовані та виготовлені в Україні і не мають ідентифікаційного номера
  • ДТЗ з ідентифікаційними номерами, втраченими внаслідок значного впливу корозії на поверхню номерної площадки при їх тривалій експлуатації
  • ДТЗ, повернені правоохоронними органами законному власникові після вилучення з незаконного володіння зі знищеними (видаленими) ідентифікаційними номерами
  • ДТЗ, які конфісковано на користь держави зі знищеними (видаленими) чи пошкодженими ідентифікаційними номерами
  • ДТЗ  з  ідентифікаційними номерами, втраченими внаслідок проведення ремонтно-відновлювальних робіт у  законному порядку
  • ДТЗ, які зареєстровані до 18 жовтня 2006 року, у реєстраційних документах яких відсутня інформація щодо ідентифікаційних номерів, протягом двох років з дня набрання чинності Постанови КМУ № 1019 від 10 вересня 2022 р., з дня припинення або скасування воєнного стану, за заявою власника, за яким ТЗ був зареєстрований

Основна категорія автомобілів, які є безномерними, – автомобілі колишнього СРСР, на яких ідентифікаційні номери наносилися фарбою за допомогою трафарету на носійних деталях рами автомобілів чи були виконані тільки на табличках, прикріплених заклепками чи самонарізними шурупами в передбачених виробником місцях. Як правило, такі позначки недовговічні. Номери, нанесені фарбою, за кілька років руйнувалися під впливом атмосферних чинників і агресивного експлуатаційного середовища, а номерні таблички, які здебільшого виготовлялися з м’якого кольорового металу (алюмінію), механічно пошкоджувалися, руйнувались і втрачались у процесі тривалої експлуатації технічного засобу.

Такі транспортні засоби, після спеціального дослідження, що підтверджує відсутність слідів умисного знищення маркувальних ідентифікаційних позначок, а також відповідність конструкції, марці, моделі й іншим даним, зазначеним у свідоцтві про реєстрацію, як правило, підпадають під присвоєння їм Головним сервісним центром МВС спеціального індивідуального ідентифікаційного номера з подальшим його нанесенням у встановленому порядку.

На зареєстрованих в Україні транспортних засобах дублювання первинних і нанесення присвоєних спеціальних індивідуальних ідентифікаційних номерів (кузова, шасі чи рами) здійснює Науково-дослідне Бюро судових експертиз «Сантодор» та інші визначені МВС спеціалізовані  установи. Виконується ця технічна операція тільки після видачі автовласнику Головним сервісним центром МВС щодо кожного окремого транспортного засобу письмового Висновку (дозволу). Самостійно, без Висновку Головного сервісного центру МВС, Бюро будь-яких рішень не приймає і дій не виконує.

Дублювання первинних і нанесення спеціальних індивідуальних ідентифікаційних номерів на сьогодні проводиться відповідно до вимог Стандарту МВС України СОУ 78-31-001:2017 і допускається лише в тому випадку, коли трасологічними, а також іншими доступними для фахівців методами і засобами встановити первинний (заводський) ідентифікаційний номер неможливо, а сліди умисного знищення (пошкодження) знаків ідентифікаційного номера відсутні.

Якщо спеціальним дослідженням буде встановлено, що номеронесучі деталі досліджуваного безномерного автотранспортного засобу належать іншому автомобілю (нерозмитненому донору тощо), Головний сервісний центр МВС має право відмовити у видачі заявнику Висновку (дозволу) на дублювання первинного чи нанесення присвоєного спеціального індивідуального ідентифікаційного номер.

ПОРЯДОК

дублювання первинних (заводських) та нанесення спеціальних індивідуальних  ідентифікаційних номерів транспортних засобів

  1. Підстави для нанесення дублюючих та спеціальних номерів ДТЗ:

1.1. Звернення власника ТЗ із заявою про пошкодження ідентифікаційного номера внаслідок впливу корозії на поверхню номерної площадки.

1.2. Виявлення співробітниками ТСЦ при проведені реєстраційних операцій  пошкоджень ідентифікаційних номерів викликаних впливом корозії на поверхню номерної площадки.

1.3.Повернення знайденого правоохоронними органами ДТЗ власникові після незаконного заволодіння (крадіжки), коли первинний заводський ідентифікаційний номер змінено, пошкоджено або знищено кустарним способом.

1.4.Тотальне, (що не підлягає відновленню та потребує заміни) пошкодження номеронесучих складових частин кузова ДТЗ внаслідок дорожньо-транспортної пригоди та наявність достатніх підстав щодо їх заміни на безномерні в установленому порядку.

1.5. Випадкове (необережне) пошкодження знаків ідентифікаційного номера ДТЗ при проведені ремонтно-відновлюваних робіт.

1.6. При виявлені ідентифікаційного номера ДТЗ з ознаками його нанесення з заводськими дефектами.

1.7. У випадку, коли заводом виробником не передбачено нанесення ідентифікаційного номера на тілі металу невід’ємних металевих складових частин кузова ДТЗ.

  1. Правові умови нанесення дублюючих та спеціальних номерів ДТЗ:

2.1. Власники ДТЗ (або уповноважені ними особи), відносно яких є правові підстави для дублювання ідентифікаційного номера, направляються на спеціальне дослідження ідентифікаційних номерів до спеціалізованих установ.

2.2. Згідно ст. 7 «Закону про судову експертизу», спеціальні дослідження ДТЗ здійснюються фахівцями державних спеціалізованих установ та їх територіальних філій, експертними установами комунальної форми власності, а також судовими експертами, які не є працівниками зазначених установ, та іншими фахівцями (експертами), які мають необхідну кваліфікацію з відповідних галузей знань. 

2.3. Відповідальність за достовірність, об’єктивність та повноту дослідження пошкодженого первинного (заводського) ідентифікаційного номера, а також доцільність і необхідність проведення дублювання ДТЗ покладається на співробітників спеціалізованої установи, які проводять відповідні дослідження.

2.4. За результатами спеціального дослідження, спеціалізована установа, яка його проводила, надає власнику ДТЗ відповідний письмовий Висновок спеціаліста, оформлений згідно вимог ГСЦ.

2.5. Якщо за результатами Висновку спеціаліста встановлено повний зміст первинного (заводського) ідентифікаційного номера автомобіля, а також ознаки його нанесення в умовах завода виробника, власник ТЗ має підстави звернутися до Головного сервісного центру (ГЦС) МВС України із заявою про розгляд питання щодо можливості надання йому Висновку (дозволу) щодо можливості дублювання первинного (заводського) або нанесення присвоєного ГСЦ спеціального індивідуального ідентифікаційного номеру ДТЗ. Перевірка поданих до ГСЦ матеріалів та прийняття рішення щодо надання Висновку (дозволу) власникові ДТЗ можливе лише при умові обов’язкової сплати грошових коштів у сумі 94.00 (дев’яносто чотири) гривні на р/р ГСЦ (згідно п.41 наказу МВС України, Мінфін України, Мінекономіки України № 369/1105/336 від 05.10.2007 р.).

2.6. ГСЦ за результатами розгляду матеріалів надає власнику ДТЗ письмовий Висновок (дозвіл) на дублювання чи нанесення присвоєного ідентифікаційного номера ДТЗ, або обґрунтовану письмову відмову про неможливість надання дозволу щодо нанесення дублюючого чи спеціального індивідуального ідентифікаційного номерів.

2.7. Транспортний засіб з письмовим Висновком (дозволом) ГСЦ МВС України надається до спеціалізованої установи де, після проведення необхідної додаткової ідентифікаційної перевірки автомобіля та документів що його супроводжують, на металевих невід'ємних складових частинах (кузова, шасі, рами) ДТЗ, згідно Стандарту МВС України наноситься дублюючий, або присвоєний ГСЦ спеціальний індивідуальний ідентифікаційні номери ДТЗ.

2.8. Після нанесення дублюючих чи присвоєних номерів ДТЗ його власнику видається ОКРЕМИЙ ДОДАТОК з фото таблицею місць нанесення дублюючих чи спеціальних індивідуальних ідентифікаційних номерів та їх загального вигляду на номерній площадці. Додаток є невід’ємним документом який долучається до Висновку (дозволу) ГСЦ МВС України.

2.9. Після здійснення дублювання чи нанесення ідентифікаційних номерів на ДТЗ спеціалізована установа, яка його здійснювала, надає до ГСЦ МВС України відповідну звітну інформацію у встановленому порядку.

2.10. Після нанесення дублюючого чи спеціального ідентифікаційного номеру, власник ДТЗ, який отримав від спеціалізованої установи відповідний пакет документів, у десятиденний термін зобов’язаний провести реєстрацію чи перереєстрацію ДТЗ у відповідному територіальному сервісному центрі (ТСЦ) МВС України.

2.11. Територіальними сервісними центрами у графі «Особливі відмітки» реєстраційних документів робиться запис «Ідентифікаційний номер автомобіля продубльовано» або «Нанесено спеціальний індивідуальний ідентифікаційний номер». Такий же запис вноситься до облікової  електронної картки даних реєстраційної бази МВС.

  1. Технічні умови нанесення дублюючих та спеціальних номерів ТЗ:

3.1. Структура та зміст дублюючого ідентифікаційного номера повинні повністю відповідати структурі та змісту первинного номера ДТЗ, присвоєного та нанесеного заводом-виробником ДТЗ.

3.2. Конфігурація знаків дублюючого номера повинна відповідати Стандарту МВС України – СОУ 78-31-001:2017, затвердженого наказом МВС України №. 374 від 08.10.2007 р.

3.3. Дублювання первинних (заводських) або нанесення спеціальних індивідуальних ідентифікаційних номерів ДТЗ здійснюється уповноваженими МВС України спеціалізованими установами, які мають відповідне сертифіковане обладнання для нанесення ідентифікаційних номерів ДТЗ за визначеним та затвердженим Стандартом МВС України шрифтом.

3.4. Дублюючі знаки наносяться тільки на металеву поверхню невід’ємних несучих складових автомобіля у спеціально визначених доступних місцях згідно Стандарту МВС України. Знаки повинні чітко визначатися візуально (неозброєним оком). Форма контурів знаків не повинна допускати їх подвійного трактування.

3.5. У разі виникнення технічних ускладнень, які унеможливлюють нанесення ідентифікаційного номера на окремих марках ДТЗ, в місцях передбачених Стандартом МВС України, дозволяється дублювання чи нанесення маркувань на розташованих поблизу поверхнях металу невід’ємних складових частин кузова, які забезпечують дотримання вимог щодо їх чіткого однотипного нанесення.

3.6. Науково-дослідне Бюро судових експертиз «Сантодор» є автором (розробником) «Методики дублювання первинних (заводських) та нанесення присвоєних МВС України спеціальних індивідуальних ідентифікаційних номерів ДТЗ», а також володіє патентом на шрифти, якими здійснюється маркування ідентифікаційних номерів ДТЗ.

Після констатування спеціалістами територіального сервісного центру факту про неможливість визначити структуру ідентифікаційного номера  через  значне пошкодження металу на поверхні номерної площадки, власнику ДТЗ (або уповноваженій ним особі) пропонується звернутись до спеціалізованої установи для  проведення експертного дослідження ідентифікаційного номера автомобіля на предмет встановлення його повного змісту та заводських ознак його нанесення.

Дослідження можна замовити в будь-якій визначеній МВС спеціалізованій експертній установі, а також у Бюро судових експертиз «Сантодор» та в його регіональних представництвах. Важливо, щоб отриманий експертний Висновок відповідав основним вимогам, що висуваються Головним сервісним центром МВС України до такого роду документів.

Примітка: Висновок про дослідження обов’язково має бути однозначний, наприклад: «Ідентифікаційним номером автомобіля є номер і далі повний установлений ідентифікаційний номер, що складається, як правило, із 17 знаків. Якщо висновки фахівця-дослідника не однозначні, а ймовірнісні, Головний сервісний центр МВС матиме достатньо приводів відмовити заявнику у видачі дозволу на дублювання номера.

За вашим зверненням до Науково-дослідного бюро «Сантодор», або до його регіональних представництв, наші фахівці зроблять аналіз зібраних вами документів і, в разі необхідності, допоможуть правильно оформити їх для передачі до Головного сервісного центру МВС на розгляд.

Про прийняте рішення щодо надання Висновку (дозволу) про можливості дублювання первинного чи нанесення присвоєного спеціального індивідуального ідентифікаційного номера, ГСЦ інформує заявника окремим листом за адресою, вказаною у поданій заяві. Після отримання Висновку (дозволу) ГСЦ, заявник самостійно визначається до якої спеціалізованої установи бажає звернутись за отриманням послуги з маркування ідентифікаційних номерів.

При звернені та отримані послуг у Науково дослідному Бюро судових експертиз «Сантодор», власник ТЗ отримує від його працівників два пакети документів: перший – для надання до територіального сервісного центру, щоб провести необхідні реєстраційні операції, другий – власнику для зберігання у власному архіві.